Od 31. decembra 2020 sa v celej EÚ uplatňuje nariadenie Komisie (EÚ) č. 2019/947, ktoré komplexne zjednocuje pravidlá používania UAS (unmanned aerial systems – bezpilotné letecké systémy) v EÚ. Toto nariadenie umožňuje BVLOS lety (mimo priamej viditeľnosti pilota), lety nad 120 metrov a prepravu nákladu pomocou dronov. Zjednotenie pravidiel otvára nové možnosti pre trh so službami poskytovanými pomocou dronov. V posledných mesiacoch ale prebehli ďalšie zmeny v európskej legislatíve pre drony, ktoré sa dotkli aj Slovenska. 12.6.2024 bola na Slovensku prijatá novela Leteckého zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve. Novela aktualizuje zjednocuje a upresňuje postupy potrebné pre kvalitnú prevádzku bezpilotných prostriedkov na Slovensku a zavádza nové koncepty ako napríklad U-Space.
Medzi významné časti novely leteckého zákona 2024 patria:
- Zavedenie UAS a operátorov ako pojmov do leteckého zákona.
- Vytvorenie príslušných registrov.
- Ustanovenie jednotného informačného systému pre vzdušné priestory.
- Definovanie podmienok pre prevádzkovanie modelárskych klubov.
- Stanovenie sadzobníkov pokút a administratívnych poplatkov.
- Stanovenie kompetencií jednotlivých zložiek štátu.
Online preskúšanie pilotov na diaľku
Jednou zo zmien je ukončenie platnosti všetkých starších preukazov pilota na diaľku vydaných Dopravným úradom. Väčšina pilotov tak bude musieť absolvovať online školenie, ktoré zahŕňa subkategórie A1 a A3. Pre subkategóriu A2 je potrebné teoretické preskúšanie na Dopravnom úrade. Výstupom je elektronický preukaz pilota na diaľku, ktorý obsahuje QR kód na overenie pravosti. Link na prihlášku na preskúšanie je tu.
Od 15. júla 2024 bude preskúšanie spoplatnené sumou 30 EUR, preto ak máte záujem, prihláste sa čo najrýchlejšie na online školenie a preskúšanie. Nová legislatíva tiež ruší kategóriu "Letecké práce" PVLP, čím sa ruší rozlišovanie medzi hobby a komerčným lietaním. Všetci piloti, bez ohľadu na účel lietania, musia dodržiavať rovnaké pravidlá a podmienky.
Registrácia prevádzkovateľov dronov
Každý prevádzkovateľ UAS musí byť zaregistrovaný na Dopravnom úrade. Cieľom systému registrácie prevádzkovateľov UAS je zvýšiť bezpečnosť používania dronov. Každý dron vysiela unikátny 12-miestny kód, ktorý identifikuje jeho prevádzkovateľa. Registrácia sa týka každého, kto prevádzkuje drony ťažšie ako 250 g alebo vybavené snímačom schopným zachytiť osobné údaje. Žiadosti sú na stránke Dopravného úradu.
Registrácia pilotov dronov je možná online a je rýchla a jednoduchá. Podrobnosti nájdete na stránke Dopravného úradu. Pre registráciu budete potrebovať poistenie, odporúčame https://www.coverdrone.com/. Nový zákon s poplatkami vstúpi do platnosti 15. júla 2024, do tohto dátumu môžete žiadosť podať bez poplatku 35 EUR.
Diaľková identifikácia dronu — Remote ID
Od 1. januára 2024 musia mať drony v otvorenej kategórii so štítkami C1,C2 a C3 aktívny systém diaľkovej identifikácie. Ten je v podstate štandardom minimálne u všetkých novších modelov dronov DJI.Treba pripomenúť že systém registruje prevádzkovateľov, teda konkrétne osoby (fyzické alebo právnické), nie jednotlivé drony. Povinnosťou používateľa je vložiť 12-miestny identifikačný kód do každého svojho dronu. Táto funkcia je dostupná pre drony označené štandardnou značkou C0-C6.
Prehľad subkategórií otvorenej kategórie prevádzky dronov
Otvorená kategória sa delí na tri subkategórie podľa hmotnosti dronu a vzdialenosti od ľudí a budov, pričom maximálna výška letu je 120 metrov v neriadenom vzdušnom priestore.
Subkategória A1
- Možnosť lietať v urbanistickej oblasti, ale nie nad davom ľudí.
- Online test je povinný.
- Platí pre drony kategórie C0 (do 0,25 kg) a C1.
Subkategória A2
- Zákaz lietania vo vzdialenosti menšej ako 30 m od osôb, resp. 5m pri „low-speed mode“.
- Povinný online test a teoretické preskúšanie.
- Platí pre drony kategórie C2.
Subkategória A3
- Zariadenia do 25 kg a rýchlosť letu do 19 m/s (C2, C3 a C4).
- Lety najmenej 150 m od obývaných oblastí.
- Povinný online test.
Osobitná kategória prevádzky dronov
Lety za iných podmienok, ako sú určené pre otvorenú kategóriu, spadajú do osobitnej kategórie a podliehajú prevádzkovému povoleniu Dopravného úradu.
Povolenie môže byť udelené troma spôsobmi:
- Vyhlásenie o vykonávaní letov podľa štandardného scenára.
- Prevádzkové povolenie pre konkrétne lety.
- Osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS (LUC).
Štandardný scenár – vyhlásenie
Vyhlásenie o vykonávaní letov podľa štandardného scenára je najjednoduchší spôsob získania povolenia. Štandardný scenár (Standard scenario – STS) priamo vymedzuje povinnosti prevádzkovateľa pre vykonanie letov a popisuje spôsob, akým sa majú tieto lety vykonať. Úrad nič neschvaľuje, vyhlásenie iba vezme na vedomiea vpíše vykonanie letov do „zložky“ prevádzkovateľa v registri prevádzkovateľov UAS.
Štandardné scenáre vypracúva EASA a v súčasnosti sú platné dva (pripravujú sa ďalšie):
- STS 01 – VLOS lety s vizuálnym dohľadom nad riadenou pozemnou oblasťou v zastavaných oblastiach;
- STS 02 – BVLOS lety bez vizuálneho kontaktu s využitím pozorovateľa nad riadenou pozemnou oblasťou v riedko zastavaných oblastiach.
Pre vykonávanie letov podľa štandardného scenára musí mať pilot na diaľku osobitné preskúšanie na úrade pre konkrétny štandardný scenár.
Prevádzkové povolenie
Žiadateľ doručí úradu žiadosť s popisom letu, identifikáciou rizík a navrhovanými opatreniami. Úrad žiadosť posúdi a vydá povolenie.
LUC – Osvedčenie prevádzkovateľa ľahkých UAS
LUC (Light UAS Operator Certificate) je najvyššia forma povolenia, oprávňujúca prevádzkovateľa vykonávať analýzu rizík a zmierňujúcich opatrení. Zahŕňa systém riadenia bezpečnosti a pravidelné audity. LUC je platné v celej EU.
Vykonávanie cezhraničných letov dronov a letov v zahraničí
Povoľovanie cezhraničných letov bude automatizované a založené na výmene údajov medzi úradmi jednotlivých štátov. Žiadateľ doručí žiadosť úradu štátu, kde má byť let vykonaný, a ten ju posúdi a schváli v spolupráci s EASA.