E-shop
Domov / Legislatíva v oblasti UAV alebo ako (ne)lietať s dronmi na Slovensku v roku 2019/2020

Legislatíva v oblasti UAV alebo ako (ne)lietať s dronmi na Slovensku v roku 2019/2020

Milí naši dronisti, po takmer troch rokoch vám prinášame aktualizovaný článok na tému legislatíva v oblasti UAV alebo ako (ne)lietať s dronmi na Slovensku v roku 2019/2020. Dopravný úrad po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky vydal dňa 30.10.2019 rozhodnutie č. 1/2019, ktorým nám všetkým určuje a vysvetľuje ako a za akých podmienok je možné […]

Model DJI Mavic 2 Enterprise Dual je kompaktný dron vybavený duálnou kamerou so vstavaným Flir termálnym snímačom a s 1 / 2.3 "CMOS čipom, ktorý umožňuje fotografovať v rozlíšení 12 Mpix a nahrávať video v 4K (30fps). Tento model je u nás vystavený, tak sa pokojne zastavte a môžete si ho vyskúšať.

Milí naši dronisti, po takmer troch rokoch vám prinášame aktualizovaný článok na tému legislatíva v oblasti UAV alebo ako (ne)lietať s dronmi na Slovensku v roku 2019/2020. Dopravný úrad po dohode s Ministerstvom obrany Slovenskej republiky vydal dňa 30.10.2019 rozhodnutie č. 1/2019, ktorým nám všetkým určuje a vysvetľuje ako a za akých podmienok je možné vykonanie letu bezpilotným lietadlom (ďalej drony) vo vzdušnom priestore Slovenskej republiky. Toto rozhodnutie bude platné od 15.11.2019.   Nechceme tu písať nejaký podrobný článok a vypisovať, prepisovať citácie z rozhodnutia. Len Vám chcem tak ľudský a bežnou rečou napísať, že na Slovensku môžete lietať s dronom bez toho aby ste potrebovali povolenie alebo preukaz pilota na diaľku. Len je potrebné dodržiavať dané pravidlá. Samozrejme nemôžete byť pod vpylovom alkoholu alebo drog (psychoaktívne látky). Budeme sa snažiť vám dané pravidlá prepojiť s dronmi od DJI.   Treba podotknúť, že pravidlá ktoré momentálne platia, o mesiac nemusia platiť. Preto odporúčame sem tam mrknúť tento článok, ktorý budeme s každou zmenou zákona aktualizovať. Prípadne si kontrolujte pravidelne stránky Dopravného úradu.

Dodržiavanie všeobecných podmienok na vykonanie letu

 

  • Je potrebné dodržiavať max. výšku 120 m v neriadenom vzdušnom priestore (mimo letísk - trieda G). Táto výška sa ráta od najvyššej prekážky v okruhu 30 metrov od bezpilotného lietadla. To znamená, keď bude pod dronom objekt, ktorý má výšku 50 m, tak max. povolená výška dronu môže byť 170 m. V praxi sa to bude trocha ťažšie vyratávať a dodržiavať, tak odporúčame stále sa držať 120 m, respektíve nastaviť si cez aplikáciu DJI GO, DJI GO4, DJI Pilot max. letovú výšku 120 metrov a budete mať o starosť menej. Model vás nepustí do vyššej výšky ako 120 m. Toto nastavenie platí len pre drony značky DJI. Dodržiavanie max. letovej výšky 120 metrov neplatí pri lete v okrsku neriadeného letiska (ATZ). Ide o malé športové letiská. Jednoducho ak všetko oznámite prevádzkovateľovi takéhoto letiska, tak sa môžete dostať do vyššej výšky – max cca 1,2192 m.n.m..
  • Udržiavanie priameho vizuálneho kontaktu s bezpilotným lietadlom - prosíme myslíte na to a dodržiavajte to. Bežne sa s stretávame s tým, že úplný začiatočník lieta aj na 2 kilometre, čo je veľmi nebezpečné. Nám príde už aj ten 1000 m veľmi dosť (viď max hranica na let nižšie v článku). My u nás bežne lietame tak na 300 m. Nikdy neviete čo sa môže nachádzať v danom vzdušnom priestore na tak veľkú vzdialenosť. Vy ako osoba, ktorá riadi dron nesiete plnú zodpovednosť za let. Vždy musíte dať prednosť iným lietadlám a zariadeniam (balón, rogalo a pod.), ktoré sa nachádzajú vo vzdušnom priestore, v ktorom lietate. To platí aj pre iný dron. Pokiaľ budete lietať a uvidíte, že vo vašej blízkosti lieta iný pilot, tak prosíme stiahnite váš model na zem. Druhý pilot nemusí o vás vedieť a môžete dôjsť k nešťastiu. Prípadne si spoločne všetko odkomunikujte a dohodnite. Určite Vám odporúčame si dron značky DJI poistiť cez službu DJI Care. Neviete čo je služba DJICARE? Náš kolega to vysvetlil vo videu na Mavic2Pro. Čas máte nastavený, stačí kliknúť na tento odkaz.
  • Nelietať v noci
  • Nelietať pod vplyvom psychoaktívnej látky
  • Bezpilotné lietadlo nesmie byť použité na rozprašovanie chemických látok z bezpilotného lietadla alebo na zhadzovanie predmetov z bezpilotného lietadla - to neplatí, ak ide o vykonanie leteckých prác so súhlasom od DU.
  • Let bezpilotným lietadlom sa vykoná tak, aby nebola ohrozená bezpečnosť iných lietadiel, osôb a majetku na zemi a aby sa zabezpečila ochrana životného prostredia pred hlukom a emisiami zo znečisťujúcich látok z bezpilotného lietadla - na území Slovenskej republiky sú prostredia s faunou citlivou na hluk z leteckej prevádzky a sú aj zaznamenané. Ide najmä o národné parky. Odporúčame si zadovážiť leteckú mapu a mať ju vždy pri sebe. Sú aj rôzne online riešenia a aplikácie, ale nie vždy musíte mať prístup na internet.

Zobrazenie priestoru s faunou citlivou na hluk - Vysoké Tatry | Priestor je na leteckej mape zaznamenaný prerušovanou červenou čiarou.

Drony sú rozdelené podľa vzletovej hmotnosti na:

  1. Bezpilotné lietadlá C0 - diaľkovo riadené lietadlo alebo model lietadla s maximálnou vzletovou hmotnosťou, ktorá neprekračuje 250 g.

  2. Bezpilotné lietadlá C1 - vzletová hmotnosť, ktorá je väčšia ako 250 g a neprekračuje 900 g.

  3. Bezpilotné lietadlá C2 - vzletová hmotnosť, ktorá je väčšia ako 900 g a neprekračuje hmotnosť väčšiu ako 4 kg.

  4. Bezpilotné lietadlá C3 - vzletová hmotnosť, ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg a s rozmerom menej ako 3 m.

  • Inspire 2 s kamerou X7 (16 mm, 24 mm, 30 mm, 50 mm objektív)

  5. Bezpilotné lietadlá C4 - vzletová hmotnosť, ktorá je väčšia ako 4 kg a neprekračuje 25 kg.  

Podľa použitia sa budeme deliť na:

  Po novom budeme my ako dronisti rozdelený do dvoch kategórii - A a B. Kategória A bude väčšina z vás. Ľudia, ktorý chcú dron využívať len na bežné lietanie, pre svoje vlastné potreby a dané fotografie, video nebudú využívať na komerčné využitie. Teda nebudete získavať finančnú odmenu za vykonanie leteckých prac. Pre kategóriu A nie je potrebné mať žiadne povolenie od Dopravného úradu, ale bude nutné dodržiavať následovné. Táto kategória sa delí ešte na subkategórie A1, A2 a A3.  

  • Kategória A - A1, A2, A3 (bežný užívateľ)
  • Kategória B (komerčný užívateľ)

 

Bežný užívateľ - kategória A1 - bezpilotné lietadlá C0 a C1

 

  • Do tejto kategórie zapadá napríklad model Tello, Mavic Mini, SparkMavic Air, Mavic Pro, Mavic Pro PlatinumMavic 2 Enterprise DUAL - bez prídavného príslušenstva
  • Dodržiavanie všeobecných podmienok na vykonanie letu
  • Nemôžu byť prelietavané zhromaždiská ľudí, ktoré nemajú nič spoločné s vašim letom
  • Lietať za dobrej viditeľnosti
  • Lietať na max. vzdialenosť 1000 m (horizontálne)
  • Udržiavanie priameho vizuálneho kontaktu s bezpilotným lietadlom
  • V riadenom okrsku letiska (CTR) sa môže lietať max. do výšky 30 m nad zemským povrchom a 3,7 km (2 NM) od referenčného bodu letiska (ARP) - bez koordinácie s príslušným stanovišťom riadenia letovej prevádzky
  • V režime aktívneho sledovania (napríklad funkcia Active Track od DJI) sa môže lietať maximálne vo výške 30 m nad úrovňou zeme a podmienkou je aj to, že musíte mať možnosť kedykoľvek prevziať alebo ukončiť tento automatický let. To funkcia Active Track od DJI umožňuje. Vždy majte v ruke ovládač aby ste mohli let ukončiť, prebrať na manuál.

 

Bežný užívateľ - kategória A2 - bezpilotné lietadlá C2

 

  • Do tejto kategórie zapadá model Mavic 2 Zoom, Mavic 2 Pro, Mavic 2 Enterprise Zoom - s a bez prídavného príslušenstva, Mavic 2 Enterprise DUAL, séria DJI Phantom 4, Phantom 4 RTK, Inspire 2 s kamerou X4S a X5S.
  • Dodržiavanie všeobecných podmienok na vykonanie letu
  • Minimálna vzdialenosť 50 m od ľudí, ktorí nemajú nič spoločné s vašim letom
  • Lietať za dobrej viditeľnosti
  • Udržiavanie priameho vizuálneho kontaktu s bezpilotným lietadlom
  • Lietať na max. vzdialenosť 1000 m (horizontálne)
  • Nemôže sa lietať v husto zastavaných oblastiach - mesto, dediny, domy, stavby, obydlia, zhromaždenia ľudí vo voľnom priestranstve, ochranné pásma letísk
  • V riadenom okrsku letiska (CTR) sa môže lietať max. do výšky 30 m nad zemským povrchom a 3,7 km (2 NM) od referenčného bodu letiska (ARP) - bez koordinácie s príslušným stanovišťom riadenia letovej prevádzky

 

Bežný užívateľ - kategória A3 - bezpilotné lietadlá C3, C4

 

  • Do tejto kategórie zapadá napríklad model Inspire 2 s kamerou X7 (16 mm, 24 mm, 30 mm, 50 mm objektív)
  • Dodržiavanie všeobecných podmienok na vykonanie letu
  • Minimálna vzdialenosť 50 m od ľudí alebo v takej vzdialenosti od nezúčastnených osôb, aby s prihliadnutím na spôsob pohonu a výkony bezpilotného lietadla neboli takéto osoby vystavené nadmernému hluku, a aby v prípade mimoriadnej situácie, neboli prevádzkou diaľkovo riadeného lietadla alebo diaľkovo riadeného modelu lietadla ohrozené
  • Lietať za dobrej viditeľnosti
  • Udržiavanie priameho vizuálneho kontaktu s bezpilotným lietadlom
  • Lietať na max. vzdialenosť 1000 m (horizontálne)
  • Nemôže sa lietať v husto zastavaných oblastiach - mesto, dediny, domy, stavby, obydlia, zhromaždenia ľudí vo voľnom priestranstve, ochranné pásma letísk
  • V riadenom okrsku letiska (CTR) sa môže lietať max. do výšky 30 m nad zemským povrchom a 5,6 km (2 NM) od referenčného bodu letiska (ARP) - bez koordinácie s príslušným stanovišťom riadenia letovej prevádzky

 

Kategória B - využívanie dronov na komerčné účely

  Sem partia subjekty, ktoré využívajú drony na komerčné využitie. Teda vytvárajú obsah, ktorý je za finančnú odmenu poskytovaný ďalším subjektom. Tu máme drobný poznatok. Vieme, že veľa z vás používa drony na natáčanie svadieb a potrebuje len pár záberov na kostol, pár v prírode, sálu. Hlavný problém je v tom, že daný úkon robíte za finančnú odmenu, teda fakturujete službu. Vtedy spadáte do kategórie B a je potrebné získať a spĺňať nariadenie od Dopravného úradu:  

  1. Preukaz pilota na diaľku - teoretické a praktické preskúšanie pilota/operátora na Dopravnom úrade. Praktická skúška pozostáva zo skúšky z čítania leteckej mapy. Na skúšku potrebujete aj dron, ktorý je registrovaný na Dopravom úrade a obsahuje poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou lietadla. U nás si model s danými parametrami viete zapožičať - DJI Mavic 2 Pro - Registrovaný na Dopravnom úrade.
  2. Poistenie zodpovednosti za škodu spôsobenú prevádzkou lietadla cca 350€ rok - Mavic 2 Pro
  3. Zápis bezpilotného lietadla do registra lietadiel Slovenskej republiky musíte predložiť doklad o kúpe, kde je viditeľné výrobné číslo zariadenia a tiež je potrebné predložiť kópiu zmluvy o poistení - viac info.
  4. Prevádzková príručka - v nej je popísané a vysvetlené ako a za akých podmienok daný subjekt vykonáva letecké práce. Jednoducho príručka s postupom. Naša spoločnosť danou príručkou disponuje.
  5. Na fakturovanie je potrebná viazaná živnosť: Letecké práce - kategória UAV s prevádzkovou hmotnosťou najviac 150kg.

  Poplatok za vydanie povolenia na vykonávanie leteckých prác je spoplatnený sumou 600,- EUR (položka 91 m), evidencia zatiaľ nie je spoplatnená. Lietanie je ovplyvnené aj tým v akom vzdušnom priestore sa nachádzate. Novinkou v rozhodnutí č. 1/2019 je, že je možné s dronom lietať aj v noci, ale model je potrebné vybaviť "primeraným" osvetlením, ideál pre Mavic 2 Enterprise Dual, a oznámiť a získať povolenie od Dopravného úradu.   Pri lete v riadenom vzdušnom priestore (CTR) nebude potrebné komunikovať s riadiacou vežou cez vysielačku, ale komunikácia bude možná aj cez bežný smartfón. Na povolenia vzletu bude potrebné 24 hodín vopred poslať žiadosť cez email a tel. komunikácia pred, počas a po ukončení letu.  

Ukážka leteckej mapy. Je u nás rozbalená, tak pokojne dobehnite obzrieť.

Záver

  Máme radosť, že legálne lietanie s dronom sa na Slovensku sa stáva oveľa jednoduchšie. Prosíme Vás, snažte sa dodržiavať tieto pravidlá aby ste ich nám všetkým svojim nesprávnym konaním nezhoršili.   Náš kolega vlastní preukaz pilota na diaľku a zároveň ide o geodeta s dlhoročnou praxou. Ak by ste potrebovali s čímkoľvek poradiť ohľadom geodezie, 3D modelov, správneho výberu zariadenia od DJI, pomoc s leteckou mapou, tak sa pokojne pýtajte cez mail info@smartwear.sk alebo dobehnite osobne 🙂   Momentálne testujeme softvér DJI Terra a model DJI Phantom4 RTK s D-RTK 2 Mobile Station: https://www.youtube.com/watch?v=mdG_2OiZnIg   Podobné rozhodnutia a vyjadrenia sú celkom komplikované a každé vyjadrenie sa odvoláva na ten a ten predpis, čiže je zložité a obtiažne urobiť správny výcuc. Všetky informácie si môžete podrobne naštudovať na tomto odkaze. Článok sme sa snažili pripraviť v čo najkratšom čase. Pokiaľ nájdete nejakú nezrovnalosť, pokojne nám napíšte. Ďakujeme.   Zdroj: letectvo.nsat.sk

magnifiercrosschevron-down