E-shop
Domov / Recenzia objektívu SIRUI Anamorphic Lens 1,33x 50mm F1.8 MFT

Recenzia objektívu SIRUI Anamorphic Lens 1,33x 50mm F1.8 MFT

Ahojte, moje meno je Michal Miklovič a už 5 rokov sa venujem tvorbe videa. V tomto článku Vám priblížim môj názor na anamorfický objektív Sirui Anamorphic 1,33x 50mm F1.8 MFT, ktorý som mal možnosť testovať. Každý kto sa venuje videu príde raz do bodu, kedy sa začne zaujímať o charakteristiku obrazu, ktorá je iná ako […]
MICHAL MIKLOVIČ | Foto: @marian_sicko

Ahojte, moje meno je Michal Miklovič a už 5 rokov sa venujem tvorbe videa. V tomto článku Vám priblížim môj názor na anamorfický objektív Sirui Anamorphic 1,33x 50mm F1.8 MFT, ktorý som mal možnosť testovať.

Každý kto sa venuje videu príde raz do bodu, kedy sa začne zaujímať o charakteristiku obrazu, ktorá je iná ako sférická. Predtým ako som sa tejto problematike venoval, vedel som, že ma pri sledovaní filmov, alebo seriálov, vždy oslovil dokonalý filmový obraz. Horizontálne "lens flares" a oválne svetielka v pozadí (bokeh) v človeku podvedome budujú stereotypný filmový názor. V minulosti som mohol skúsiť anamorfickú predsádku od SLR Magic 1,33x, ktorá sa nasádzala na predný člen objektívu, tak isto ako obyčajný filter. Musím ale napísať, že objektív Sirui vo mne zanechal celkovo lepší dojem.

Tento objektív nie je podľa mňa na bežné použitie. Jeho využiteľnosť by som charakterizoval na špeciálne klipové zábery. Ja osobne som počas testovania natočil celý rapový klip na toto jedno ohnisko. Obmedzením je to, že nebolo možné s ním spraviť až tak široké zábery, keďže objektív je dosť portrétový. Už je na trhu ale SIRUI 55 mm, takže aj toto je vyriešené 😉

MICHAL MIKLOVIČ | Foto: @marian_sicko

Prvé dojmy

Po otvorení krabičky, ktorú mi doniesol kuriér bol nasledovný. Je to solidný, celokovový a prepracovaný kúsok. Clona ako aj ostrenie je veľmi plynulá. Hmotnosť 560g je primeraná. Objektív nie je ani ťažký a naopak nepôsobí ani lacno.   Sirui 50 mm MFT je ekvivalent k ohniskovej vzdialenosti 38 až 40mm na MFT (čiže po prepočte cca 80mm na fullframe). Zistil som to veľmi jednoducho. Použil som objektív Leica 12-60 f/2.8-4.0 a priblížil som obraz tak, aby mal presné ohraničenie ako so Sirui 50 mm. Výsledkom bola ohnisková vzdialenosť cca 38mm.

Charakteristika obrazu je podľa mňa v norme a kresba nie je vôbec prehnaná. Lens flares sú primerané tomu čo som očakával, avšak pre laika je obraz z tohto objektívu pocitovo takmer nebadateľný. Pre mňa ako človeka, ktorý pracuje s videom každý deň, bola skúsenosť s týmto objektívom nezabudnuteľná. Anamorfický obraz aj pri tomto squeeze vnímam jednoznačne inak ako pri sférických objektívoch.

MICHAL MIKLOVIČ | Foto: @marian_sicko

A čo detaily?

Ako človeka, ktorý sa pohybuje vo svete videí, ma ihneď zaujímala jedna vec. Natočím s týmto objektom detail? Aký je najbližší zaostrovací bod? Jednoduchým testom som vyriešil aj túto otázku. Telo aj s objektívom som položil na rovný povrch a od predného členu (skla) som natiahol obyčajný meter. Objekt bol v plnej ostrosti vo vzdialenosti 74 cm. Výrobca udáva 85 cm. Z toho som usúdil, že s týmto objektívom sa naozaj detailné zábery robia trošku ťažšie.

Záver

Keď berieme do úvahy cenu tohto objektívu v pomere s tým čo z neho môžeme vyťažiť je to podľa mňa jednoznačný prínos pre videotvorcov na voľnej nohe ako som ja. Filmové anamorfické objektívy, ktorých cenovka sa pohybuje v rádoch tisícok eur sa v porovnaní so 700€ objektívom od Sirui pre mňa osobne posúvajú do úzadia. Samozrejme nemôžeme od tohto objektívu očakávať obraz ako v kine, ale na svoju cenovku sa mu na trhu momentálne nevyrovná nič. Teším sa, keď toto sklo pribudne na moju technickú poličku.  Do pozornosti dávam, že objektív si môžete pred kúpou zapožičať. Prípadne mrknite širšiu verziu Sirui 35 mm.   Prikladám aj neupravené zábery, ktoré si môžete stiahnuť a vyskúšať upraviť - link.

Pozrite si moje video

Test Sirui 50mm so Sony A6500

Test Sirui 50mm so Sony A7SII