E-shop
Domov / Lietajúce taxíky - fikcia, alebo blízka budúcnosť?

Lietajúce taxíky - fikcia, alebo blízka budúcnosť?

Čína môže byť prvou krajinou, kde budú pravidelne lietať bezpilotné drony s pasažiermi Čínsky výrobca Ehang tvrdí, že jeho samostatné letecké drony by mohli čoskoro lietať v oblakoch najväčších čínskych miest, vďaka čomu by sa krajina stala jednou z prvých na svete, ktorá by takýto projekt zaviedla.   Ehang ohlásil pilotný projekt s južným čínskym […]

Dron Ehnag 184 vzlieta s jedným pasažierom v čínskom meste Guangzhou | Zdroj: cnbc.com

Čína môže byť prvou krajinou, kde budú pravidelne lietať bezpilotné drony s pasažiermi

Čínsky výrobca Ehang tvrdí, že jeho samostatné letecké drony by mohli čoskoro lietať v oblakoch najväčších čínskych miest, vďaka čomu by sa krajina stala jednou z prvých na svete, ktorá by takýto projekt zaviedla.   Ehang ohlásil pilotný projekt s južným čínskym mestom Guangzhou, v ktorom plánuje zriadiť tri alebo štyri pravidelné letové trasy pre cestujúcich. Tento projekt by sa mohol odštartovať už tento rok, alebo v roku 2020. Ak sa to podarí, Čína bude prvou krajinou, ktorá zrealizovala program vďaka ktorému môžu pasažieri cestovať v samostatne lietajúcich vozidlách. Niektoré iné mestá, napríklad Dubaj, plánujú niečo podobné, ale žiadny plán, ktorý by sa čo i len podobal plánu od výrobcu Ehang, ešte vyhlásený nebol.   Ehang však nie je jedinou spoločnosťou, ktorá sa zaoberá samostatnými dronmi. Napríklad spoločnosti Airbus a Boeing testujú ich verziu tejto technológie už dva roky. Ďalším hráčom v hre je tiež nemecký startup Lilium.

Nová forma mestskej dopravy

Víziou týchto spoločností je svet plný lietajúcich taxíkov, ktoré predstavujú novú formu mestskej dopravy a to hlavne na miestach, kde je premávka problematická. Vzletu takého lietajúceho vozidla však prechádza množstvo výziev. Ide napríklad o novú infraštruktúru, regulačné opatrenia a presvedčenie cestujúcich, že takýto typ dopravy je bezpečný.   Na začiatok bude výrobca Ehang pracovať s vedením mesta Guangzhou na vybudovaní pristávacích a vzletových ciest. Keďže sa aktuálne zákony nevzťahujú na takúto technológiu, Ehang pracuje tiež s čínskymi reguláciami na vytvorenie vylepšenej série pravidiel a zákonov.

Ako sú na tom lietajúce taxíky s bezpečnosťou?

Riaditeľ spoločnosti hovorí, že od roku 2016 si spoločnosť prešla pozitívnymi zmenami. Pred pár rokmi ešte nikto nevedel, o čo ide a tento rok im Čínsky úrad pre verejné letectvo tento program oficiálne schválil.  Výrobca ešte čaká jedna z najdôležitejších úloh: presvedčiť pasažierov, že lety budú absolútne bezpečné.   Spoločnosť tvrdí, že bolo uskutočnených viac ako 2000 testovacích letov a to v rôznych poveternostných podmienkach, a bezpečnostné štandardy boli splnené: „Môžeme sebavedomo povedať, že naša technológia je bezpečná. Dizajn lietadla je bezpečnejší než dizajn tradičného lietadla. Máme 16 vrtúľ a 16 motorov, takže ak sa aj počas letu nejaký motor pokazí, nič sa nedeje. Na tomto projekte pracujeme už veľa rokov a máme teda dostatočne veľa testovacích dát na to, aby sme tvrdili, že ide o absolútne bezpečnú technológiu.“   Pozrite si aj video prezentujúce monitorovacie a kontrolné stredisko UAV pre vládu Shaogua https://www.youtube.com/watch?v=JewwVwBi7F0   Zdroj: cnbc

magnifiercrosschevron-down