Čo sa skrýva za dizajnom vrtúľ pre drony? Prečítajte si rozhovor s inžinierom spoločnosti DJI



Vizuálne porovnanie náhradných vrtuliek pre DJI Inspire 2 a DJI Mavic Pro 🙂

Magazín DJI Focus sa porozprával s inžinierom z DJI tímu R&D. Následujúci text obsahuje pár otázok z tohto rozhovoru.

O: Aký je postup pri konštrukcií vrtule pre dron?

Každý aspekt nového dronu rozhoduje o tom, čo sa od vrtule očakáva. S dizajnom vrtule a motoru môžeme začať až vtedy, keď je vyhodnotená maximálna rýchlosť, letový čas a pohonový systém.

O: Aké sú rozdiely medzi vrtuľami DJI dronov určených na komerčné použitie?

 

Keďže sa vrtule dajú od dronu odpojiť a zároveň sú kľúčové pre výkonnosť a bezpečnosť, musíme začať s tým, ako sa upevňujú k celkovej kostre dronu.

 

Pre Phantom 1, 2 a 3 sme zvolili samo uťahovacie vrtule, ktoré sú pripevnené tak, aby nedošlo k oddeleniu od dronu počas letu. Pre Phantom 4 sme zase zaviedli vrtule, ktoré sa rýchlo odpojujú a točia sa len vtedy, keď sa manuálne zatlačia. Tento systém zvyšuje bezpečie a pohodlnosť, preto sme sa rozhodli pri ňom už ostať.

 

Ďalší rozdiel medzi vrtuľami jednotlivých dronov je v číslach, ktoré sú na nich vytlačené. Nejde o náhodné zoskupenie čísiel, práve naopak, tieto čísla slúžia ako identifikačná známka. Napríklad Mavic Pro obsahuje na vrtuli čísla 8330F:
• Číslo 83 označuje priemer rozloženej vrtule, ktorý je 8.3 palcov
• Číslo 30 označuje sklon vrtule, ktorý má v tomto prípade 3 palce
• F referuje k vlastnosti vrtule – vrtuľa je sklápacia (F-foldable)

 

Vrtuľa DJI Mavic Pro | Zdroj: dji.com

O: Ako redukujete hluk vrtule?

Vrtuľa vytvára hluk pretože pri rotácii dochádza k odporu vzduchu pri vysokej rýchlosti, a to produkuje prenikavé bzučanie, ktoré sa môže javiť ako hluk. Ten môžeme znížiť hneď dvoma spôsobmi.

Ten prvý spočíva v zmene tvaru vrtule. Optimalizovaný tvar znižuje rýchlosť motora, čo zmenšuje náraz vetra a redukuje hluk. Druhý spôsob spočíva v dizajne špičky vrtule. Špička vrtule sa pohybuje najrýchlejšie, ale keď ju skonštruujeme tak, aby mala trochu užší tvar, zredukujeme odpor vzduchu, a tým sa zníži aj hluk vrtule.

Our in-house engineer from the propulsion department explains all you need to know about designing drone propellers to maximize trust, reducing noise and keep it portable.

Porovnanie hluku | Zdroj: dji.com

O: Môže dron vzlietnuť aj ak nie je vrtuľa namontovaná správne?

Štvor a viac-motorové UAV-éčka sú vybavené štyrmi vrtuľami – dvoma pravotočivými a dvoma ľavotočivými, ktoré zabezpečujú vyvážený pohon. Spoločnosť DJI zobrala do úvahy to, že môže dôjsť k nesprávnemu namontovaniu vrtule. Môže sa tomu však predísť, pretože ak je vrtuľa namontovaná na nesprávnom motore, model nevzlietne. Mobilná aplikácia na to upozorní.

 

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt four-axis multi-rotor uavs propeller

Dve pravotočivé a dve ľavotočivé vrtule | Zdroj: dronezon.com

Dúfame, že tieto postrehy z nášho špecializovaného výskumu a vývoja pomôžu vrhnúť svetlo na túto integrálnu časť bezpilotných lietadiel. Bez spoľahlivých, dobre navrhnutých vrtúľ by výrobky DJI nemohli byť tým, čím sú dnes. Vďaka intuitívnemu a pohodlnému použitiu je váš letový zážitok vylepšený tým, čo považujeme za najlepšie navrhnuté vrtule.

 

 

Zdroj: dji